Lastcyklar

Tankar om lastcyklar

Vad ska man tänka på vid val av lastcykel?

Idag har lastcykeln förfinats till en mycket kompetent ersättare till bilen. Då tycker jag att man verkligen ska skanna av marknaden och se vad de främsta tillverkarna har kommit fram till.

Några saker:

 

  • Mittmotor. På en lastcykel är kraften viktigare än nånsin. Då är det en mittmotor som gäller. Dvs en motor som sitter mellan tramporna och driver bakhjulet via kedjan. Varför? Därför att först då kan man utnyttja växlarna även för eldriften. Dessutom blir viktfördelningen bättre, enklare att fixa punka, byta däck osv.
  • Bromsar. Välj aldrig nåt annat än hydrauliska skivbromsar. Helt enkelt för att de är bäst och du behöver bra bromsar på en tung lastcykel.
  • Styrning. Numera har allt flera tillverkare valt att låta hela cykeln luta i kurvorna. Inte bara bakhjulet utan även lådan fram lutar. Detta ger en mkt bättre cykelkänsla och säkrare färd i kurvorna. Nu kan du på riktigt använda lastcykeln!
  • Batteriets placering. Historiskt har alltid batteriet placerats vid pakethållaren. Det är en enkel lösning men det finns andra. Några har valt att sätta batteriet i lådan fram. Det ger en mindre utsatthet, och vi slipper det tunga batteriet högt baktill på cykeln.
  • Behöver man tre hjul? Det finns varianter av lastcyklar med två hjul och lastutrymme framför styret, men bakom främre hjulet. En sån lastcykel blir smidigare att cykla med, betydligt smalare.

Ett exempel på lastcyklar som kan det mesta är Babboes Mountain modeller.

Trehjuliga Curve- och Carve(den som lutar)  Mountain. Tvåhjuliga City- Mini- och Slim Mountain

Ett annat bra märke är Cargobike of Sweden. De har en mittmotorvariant som heter Delight

Läs mer här